Burn-out klachten herkennen & voorkomen

Waaraan herken je een burn-out?
Een burn-out herken je aan een aantal specifieke signalen. Je krijgt last van negatieve gevoelens en merkt dat je geestelijk en emotioneel minder aan kunt. Lichaam volgt geest, dus je lichaam laat je via diverse klachten weten dat het geestelijk niet goed met je gaat.

Wat herken je van de onderstaande symptomen bij jezelf?

Mentale klachten:

  • Vergeetachtigheid
  • Concentratieproblemen
  • Afname van de creativiteit
  • Toenemende negatieve houding ten opzichte van jezelf, je werk en je leven
  • Cynische houding
  • Gevoel van zinloosheid en twijfel.

Emotionele klachten:

  • Gevoel van innerlijke leegte; je voelt je innerlijk stukje bij beetje 'doodgaan'
  • Hopeloosheid & hulpeloosheid
  • Depressie:"Ik zie geen uitweg meer."
  • Prikkelbaar en snel geïrriteerd zijn
  • Schuldgevoelens of juist anderen de schuld geven
  • Angsten (soms paniekaanvallen).

Lichamelijke klachten:

  • Energiegebrek; je zwak voelen; chronische vermoeidheid
  • Weerstand neemt af
  • Hoofdpijn, rugpijn, verstijfde spieren
  • Maag en darmklachten
  • Hart-bloedsomloopklachten
  • Slaapproblemen.

Let op de waarschuwingssignalen!
De signalen maken zich altijd kenbaar in de combinatie: emotioneel, geestelijk én lichamelijk. Wanneer je uit elke categorie minimaal 1 à 2 klachten herkent, is de kans groot dat je recht op een burn-out aanstevent. Herken dus de waarschuwingssignalen, dan kun je tijdig actie ondernemen om je burn-out te voorkomen.

Wij helpen je preventief. Dit voorkomt een langdurig proces van zelf doormodderen totdat je geestelijk én fysiek echt op bent.

Herken je de klachten en wil je een burn-out voorkomen?
Neem contact met ons op.

Deel dit artikel

Nieuws

  • Gratis informatieavond over hooggevoeligheid - HSP

    De bijeenkomst is voor hooggevoelige personen, maar ook voor ouders en leerkrachten van hooggevo... >>>